keho.net liikuttaa myös sinua

Mikä on auttanut PMS-oireisiin?

29 viestiä

04.07.2002 15:44Mikä on auttanut PMS-oireisiin?

Poistettu käyttäjä

Heippa.
Olisikohan täällä joku löytänyt tehokasta apua kamaliin PMS-oireisiin? Oireet tuntuvat iän myötä vain pahenevan. Ainakin kaksi viikkoa ennen kuukautisia on todella huono olo: kaikki ärsyttää, olen agressiivinen, uninen/uneton, itkuinen, itseinhoinen. Kaikkia muitakin pikkuvaivoja tuntuu olevan. Itse asiassa tuntuu siltä, kuin olisi kaksi viikkoa kuukaudesta depressio. (Mulla on ollut jonkinasteinen depressio, joten tiedän ainakin osittain, millaista se on.)
Olen koittanut helokkiöljykapseleita, ei apua. Keväällä gyne määräsi viimeiseksi viikoksi ennen kuukautisia e-vitamiiniyhdisteitä ja a-vitamiinia. Ei auta enää, aluksi tuntuivat auttavan.
Onko kenelläkään mitään hyviä vinkkejä? Tietenkin aion puhua asiasta uudestaan myös gynen kanssa, mutta muiden käytännön kokemukset kiinnostavat.

04.07.2002 16:00pms-oireista

Angelique

Angelique

Mulla itellä on vatsa aina välillä kipeä ennen menkkoja/niiden alkupäivinä. Tähän olen huomannut et auttaa jos harrastaa jotain liikuntaa, mitä rankempaa sen paremmin kivut hellittävät. Harrastatko itse paljon liikuntaa? Entä e-pillerit, käytätkös niitä? Olen kuullut et joitakin ne ovat auttaneet...

04.07.2002 16:07

Poistettu käyttäjä

No joo, olen syönyt e-pllereitä enemmän ja vähemmän säännöllisesti 18-vuotiaasta saakka (olen 33). Merkin vaihtamisesta voisin tietysti kysyä gyneltä. Nuo mainitsemasi vatsakivut ovat itse asiassa vähentyneet huomattavasti, ne olivat nuorempana paljon pahemmat (jotain hyvää sentään!).
Harrastan liikuntaa 3-4 kertaa viikossa ja pyrin lisäämään sitä. Ongelmana on vaan juuri nuo depression tapaiset oireet, jotka tekevät täysin haluttomaksi ja välinpitämättömäksi agressioista huolimatta. On siis hirveän houkuttelevaa mennä työpäivän jälkeen salin sijasta kotiin mököttämään. Mutta miten noita lamauttavia oireita voisi vähentää?

04.07.2002 17:07PMS

Anssi Manninen

Anssi Manninen

Jostain syystä mulla ei ole omia kokemuksia:), mutta uusimassa Erikoislääkäri -lehdessä oli artikkeli ravintolisistä, jotka tehoavat (tai saattavat tehota) PMS-oireisiin.
Itseasiassa ajettelin pari viikkoa sitten tehdä siitä lyhyen uutisjutun keho.nettiin, mutta ajattelin, että ketään ei kuitenkaan kiinnostaisi. Pitääpä kaivaa se lehti huomenna uudestaan käsiin.

04.07.2002 17:21B6

Anssi Manninen

Anssi Manninen

En tiedä oletko jo lukaissut, mutta tuoreessa JAMA-artikkelissani mainitsin ohimenne B6-vitamiinista:
"Vitamiineja voidaan tietyissä tilanteissa käyttää myös lääkkeinä. Esimerkiksi pyridoksiinia eli B6-vitamiinia on käytetty kauan PMS:n psyykkisten oireiden ja varsinkin masennuksen hoitoon. Tuoreet meta-analyysit osoittavat, että 50 mg pyridoksiinia kerran pari päivässä premenstrumissa poistaa psyykkisiä oireita (8)."

B6-vitamiinin mega-annoksia EI saa käyttää pitkiä aikoja VAKAVIEN sivuvaikutusten vuoksi.

04.07.2002 22:13E-pillerit

Milia

Milia

E-pillerit on ainakin mulla auttanut tehokkaasti pms-oireisiin. Erityisesti turvotus (joka on ollut mulle todellinen ongelma!), näppylät ja vatsakivut ovat kadonneet lähes täysin ja menkat on niukentuneet ja tulleet säännöllisiksi. Suosittelen!

05.07.2002 08:31

Johanna T.

Johanna T.

Mullakin kivut ovat vähitellen vuosien saatossa vähentyneet (olen 27). Urheile kohtuudella 3-4 krt/vko. Syö hyvin ja säännöllisesti ettei tule pitkiä taukoja ja karmea nälkä ja henkisesti v-ttava olo. B-vitamiinin on todettu vaikuttavan mielialaan ja mielestäni se auttaakin.

Tuli myös mieleen, mitenhän raudan puute vaikuttaa mielialaan. Jos meinaan on runsaat menkat, lisärautaa kannattanee ottaa.

05.07.2002 10:34

Poistettu käyttäjä

Kiitoksia kaikille vastauksista. Puhuinkin ensimmäisessä viestissä läpiä päähäni, B- ja E-vitamiinia se gyne mulle määräsi, ei A-vitamiinia. Joku voimakas B-vitamiiniyhdiste, ei valitettavasti ole nyt mukana. Tuntuikin aluksi auttavan, mutta ei enää. Ehkä annosta pitäisi lisätä. Aion tarkistaa tuon Anssin mainitseman B6-vitamiinin pitoisuuden siinä tabletissa. Hemoglobiiniarvot mulla on aina olleet ihan hyvät, raudanpuutetta ei pitäisi olla.
Jos Anssi ehdit tekemään yhteenvedon siitä Erikoislääkäri-lehden artikkelista, kiva!
Luin jostakin, että myös serotoniiniaineenvaihduntaan vaikuttavia masennuslääkkeitä voidaan määrätä PMS-oireisiin, jolloin niitä otetaan esim. kierron kahden viimeisen viikon ajan. Onko kenelläkään kokemusta? Mitenkähän tuo mahtaa toimia, kun yleensä sanotaan, että niitä pitää ottaakin ensin usean viikon ajan, ennen kuin ne vaikuttavat.

05.07.2002 12:53Yhteenveto

Anssi Manninen

Anssi Manninen

Olivat jo ehtineet hyllyttää sen lehden, mutta neljän hyllykilometrin jälkeen saavuin vihdoin Erikoislääkäri -hyllylle :)

Superpikainen yhteenveto:

Ravitolisät:

- B6-vitamiini; suurin piirtein sama sanoma kuin JAMA-artikkelissani

- Kalsium; lupaavin kaikista, tutkimuksissa käytetty 1200 mg/pv kahteen annokseen jaettuna, voi helpottaa sekä mielialaan liittyviä että fyysisiä oireita

- Magnesium; 360 mg/vrk luteaalivaiheessa tehoaa, 200 mg:n päiväannos tehoaa nestepöhöön mutta ei mielialaoireisiin

Lääkkeet:

- E-pilsut; hyödyistä ristiriitaisia tuloksia, joillakin jopa pahentaa oireita

- GnRH-agonistit; PMS-oireet häviävät lähes kaikilta mutta runsaasti sivuvaikutuksia, kuten hikoilu, kuumat aallot, limakalvojen kuivuus, myös epäedullisia vaikutuksia luustoon

- SSRI; tehoaa, haittoina mm. vatsavaivat, unettomuus ja heikotus

05.07.2002 12:55Varalta vielä viite...

Anssi Manninen

Anssi Manninen

Tihtonen, K. (2002). Premenstruaalisyndrooma. Erikoislääkäri 12: 165-168.

08.07.2002 13:02Kiitos Anssille

Poistettu käyttäjä

vastauksista! Mielenkiintoista tietoa sulla kuiteski oli, vaikkei niitä omakohtaisia kokemuksia ollutkaan.
Yks juttu vielä: tarkistin ne B-vitamiiniyhdisteeni. Niissä on 250 mg Pyridoxini chloridumia, tuohan on siis B6? Otan 500 mg päivässä viimeisellä viikolla ennen menkkoja. Onko tuo jo kovin suuri määrä, mites ne sivuvaikutukset pitkäaikaisessa käytössä? Voinko ihan itekseni tehdä sen muutoksen, että aloitan niiden ottamisen jo kierron puolivälissä, eli syön niitä koko luteaalivaiheen ajan (sitähän toi tarkottaa toi hieno sana, ovulaatiosta menkkojen alkuun?) vai onko määrät niin suuret, että pitäis tarkistaa gyneltä?
Kiva jos vielä kommentoit, vaikka et naistentauteihin olekaan erikoistunut!

08.07.2002 18:48kokemusta on

imarre

imarre

Kärsin tismalleen samanlaisesta syndroomasta kuin sinäkin maippi. Olen kokeillut seuraavanlaisia systeemeitä (- TURHAAN): helokkiöljy, b-vitamiini, e-vitamiini, serotoniinilääkkeet.
Nyt on kokeilussa magnesium, toistaiseksi ei oo kolahtanut. Ei kai auta kuin potea....

08.07.2002 19:33Maippi, tarkista gyneltä

Anssi Manninen

Anssi Manninen

...

09.07.2002 09:58OK

Poistettu käyttäjä

ja kiitos, Anssi ja muut.
imarre, ainahan voi ajatella, että kyllä ne viimeistään menopaussiin loppuu, ne PMS-oireet! Miten lohduttavaa.
Koitan nyt tunnollisesti noudattaa muitakin ohjeita, joita olen löytänyt tässä viime aikoina netisä surffaillessani. Ennen menkkoja esim. ei alkoholia ja kahvia, proteiinipitoinen ruokavalio, säännöllistä urheilua jne.
Kalsium ja magnesium on ilmeisesti myös kokeiltava.
Terkkuja kanssakärsijöille, yritetään välttyä avioeroilta, henkirikoksilta ja solvaussyytteiltä...

09.07.2002 12:37Soijatuotteet.

/Kaisa/

/Kaisa/

Mulla auttoi soijatuotteiden syöminen (soijamaito, -jauho, -vanukkaat). Söin paljon soijaa joskus viitisen vuotta sitten, kun olin vegetaristi/vegaani. Mainitsin asiasta gynelle (joku vastavalmistunut), joka vain sanoi jotain tyyliin "oot kuvitellu, ei niistä oikeesti mitään hyötyä oo". Kuitenkin soijasta ilmeisesti oli hyötyä, koska sen käytön lopettamisen jälkeen on taas vatsa & selkä tosi kipeänä aina menkkojen aikaan.

Kannattaa ainakin kokeilla!

09.07.2002 14:22monenlaista neuvoa

imarre

imarre

olen minäkin kuullut.
mm. sellaista että ennen kuukautisia pitäisi syödä nimenomaan runsaasti hiilihydraatteja ... no, tiedä häntä... Taidanpa kokeilla kanssa soijaa ja kalsiumia. Kyllä kuulosti tuo murhanhimo tutulta, heh ...

kerran sain eräässä lastentarvikeliikkeessä tosi huonoa palvelua. Myyjä oli nainen ja ilmiselvissä pms-tuskissa. Normaalisti olisin moisesta tiuskimisesta suuttunut, mutta annoin asian olla kun ymmärsin millainen olo tuolla myyjäparalla varmaan oli.
sellasta...

11.07.2002 14:12

Anssi Manninen

Anssi Manninen

Imarren, helokkiöljyä tosiaan käytetään yleisesti PMS:n hoitoon, mutta kontrolloitujen kokeiden tulokset olivat vaatimattomia.
Sen sijaan runsaasti hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio auttaa yleensä (serotoniini).
Soijasta en ole - ainakaan vielä - löytänyt mitään objektiivista informaatiota PMS:n hoidossa.

12.07.2002 07:22ruokavaliosta

ansku

ansku

Itselläni hävisivät myös kaikki vatsakivut yms. pahimmat oireet vaihdettuani kasvisruokavalioon. Käytän siis lihan/maidon sijaan soijatuotteita ja yleensäkin äärimmäisen vähän maitoa sisältäviä raaka-aineita.

15.07.2002 10:03Maipille

Tuulispää

Tuulispää

Kirjoitin ja kyselin samasta aiheesta n. kuukausi sitten,
mutta silloinkaan ei kukaan ollut saanut kovinkaan suurta apua mistään... :o((

Itselläni kivut ovat jonkin verran vähentyneet iän ja lasten saannin myötä, mutta tuo henkinen pahoinvointi lisääntynyt ennen menkkoja; alavireisyys, agressiivisuus, kiukkuisuus ja tiuskiminen/karjuminen - ihan kuin olisin kaksi eri persoonaa, normaali minä olen viikon kuukaudesta , muuten kierron lyhetessä nykyiseen, olen viikon hirviö (ennen menkkoja), viikon uuvahtanut suprvuotaja (menkkojen aikaan) ...

Paras "apu" on, jos voi pysyä pois ihmisten ilmoilta ja pystyy rajaamaan kaikki "ärsyttävät tekijät" (= uhmaikäiset lapset, menevä mies, erinäköiset pitkäjännitteisyyttä vaativat askareet minimiin.)
Olen huomannut , että yksinolessani en kuullosta niin pahalta ja pystyn käyttäytymään ihmisiksi ;O))
Vakava asia, mutta naurattaa ;D
Mistään lisäravinteista, b-vit, helokkiöljy tms en ole saanut apua ja e-pillerit aikanaan pahensivat mielialaoireita ja lisäsivät turvotusta.
Liikunta auttaa sen hetken, kun liikun, mutta siihen sekin apu rajoittuu.
Joskus olen puolitosissani tuumannut, että pitäisi saada pimennetty ,pehmustettu ja eristetty huone Kellokoskelta viikoksi kuukaudessa :o((

Kirjottakaa ihmeessä, jos joku on jostain saanut "oikeasti" apua !

16.07.2002 10:19

vartija

vartija

E-pillerit pahentaa mulla ainakin oireita huomattavasti. Kokeilin olla ilman kuukauden ja olo oli aivan erilainen, siis "normaali". Nyt vaihdoin toisen merkkisiin pillereihin ja olen taas masentunut, pahantuulinen "ei oma itseni". Jos voisin olla ilman pillereitä, niin hyvä olisi. Kiva kuulla, etten ole ainut.
Täytyy kokeilla noita muita vinkkejä, jospa ne auttais.

Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään jättääksesi vastauksen.

Tilaa keho.net uutiskirje

Kokoamme uutiskirjeeseen parhaat palat kätevinä linkkeinä.

Kirjaudu sisään

Muista kirjautumiseni tältä koneelta

Ei tunnusta? Rekisteröidy! Unohtuiko salasana? Tilaa uusi!

Monta syytä liittyä jäseneksi

Artikkelit
Artikkeleita, tutkimuksia, henkilöesittelyitä, vinkkejä...
Linkit
Ravintoon, harjoitteluun ja hyvinvointiin liittyvät ajankohtaiset linkit
Ravinto
Ilmainen ravintoainelaskuri. Seuraa mitä syöt ja saa ideoita keho.netin reseptiarkistosta!
Keskustelu
Laadukasta ja asiallista keskustelua hyvinvoinnista.
Uutiskirje
Kokoamme uutiskirjeeseen parhaat palat kätevinä linkkeinä.

Keho.net haku