keho.net liikuttaa myös sinua

Miten polvia voi vahvistaa?

19 viestiä

23.04.2003 12:55Miten polvia voi vahvistaa?

Tinka

Tinka

Musta tuntuu, et oon koko tyttö hajoomassa, ku selkä on kenkkuillut pitkään ja nyt polviakin kivistää. Millä tavalla polvia (tai niitä ympäröiviä lihaksia) voi vahvistaa? Oon tavallisesti tehnyt salilla askelkyykkyä ja jalkaprässiä, mut nyt ei pysty kumpaakaan tehdä (ainakaan kunnolla), koska alkaa polvet huutamaan.

23.04.2003 13:11...

Ensku

Ensku

mulla meni joskus polvet tosi huonoon kuntoon ja joku urheilulääkäri sano et pitäs vahvistaa etureisiä, se kuulema auttas.. ehkä myös pieni lepo auttas..

23.04.2003 13:16Tinka

Grandi

Grandi

Kuulostaa siltä että sun polvet huutaa lepoa! Kuinka paljon ja mitä sä treenaat, esim. salitreeniä, aerobiccia, lenkkeilyä?

23.04.2003 14:13

akonan

akonan
breathing is optional

Nämä ovat ainakin auttaneet minua:
-lihastasapaino kuntoon (etu/takareisi)
-kalaöljy
-glukosamiinivalmisteet

23.04.2003 14:52polvet

Edie

Edie

Mullakin oli yhteenaikaan kaikenlaista kremppaa ja rasitusvammaa polvissa. Fysioterapeutin kanssa sitä sitten ihmeteltiin, ja katsottiin samalla kyykkyjen sun muiden tekniikat kuntoon. Ohjeeksi tuli myös reiden lihasten vahvistamista ja venyttämistä, sekä kunnon kengät bicciin. Itsellä tuo ongelma taisi lopulta olla liikaa bicciä ja kuitenkin liian vähän voimaa reisissä, ja liian kireä takareisi.

Suosittaisin hyvää urheilulääkäriä tai fysioterapeuttia, nyt kannattaa ehdottomasti selvittää syyt ennenkuin polvet ovat möhjönä.

23.04.2003 22:43

Tinka

Tinka

Keskimäärin liikun varmaan kuutena päivänä viikossa, mut osa niistä on ihan rentoa lenkkiä tai jopa kävelyä. Ja vastaavasti kyllä nyt vaik pääsiäisen aikoihin tuli viikko lähes vaan lepoa..

Tosiaan lihastasapaino on varmaan vähän heikossa kunnossa.. tai kun takareidet on aina ihan jumissa venyttelyistä sun muista huolimatta. Täytyy koittaa siihen ettiä apua, jos samalla polviakin helpottais.

Kalaöljy... hmm.. riittääkö, kun otan joka päivä yhden kalanmaksaöljykapselin ?

Ja fysioterapeutti oiskin hyvä, mut mulla on nyt selän takia uponnut sinne 200 euroa... ei millään pysty enää sijoittamaan sinne. Ärsyttävää, mut vaikka terveys onkin tärkeää, niin nyt tulee kukkaron nyörit vastaan.

28.04.2003 12:46polvista

darkman

darkman

Venyttely ja lihastasapaino ovat tärkeitä samoin kuin lepo. Jos näistä ei löydy apua, niin kannattaa myös katsoa omaa painoaan, koska jos sitä on liikaa niin sekin voi käydä polville. Tosin en usko, että sun tapauksessa tästä on kyse. :)

Polviin voi myös auttaa sellainen tasapainolauta.

Ihmisen keho on kokonaisuus ja moni asia voi vaikuttaa moneen. Eli selän kipeys voi vaikuttaa muuallekin esim. polviin. Ryhti, liikeradat, suoritustekniikat yms, voivat kärsiä, jos keho ei ole kunnossa. Ja sitten tietysti huonot kengät lenkillä yms.

Tämä nyt meni vähän arvailun puolelle, mutta ehkä tästä saa jotain vinkkiä. :)

01.05.2003 21:40

Tinka

Tinka

Kiitoksia vinkeistä :)

01.05.2003 23:38

ppm

ppm

Mulla on hyppääjän polvi parantunu, kun oon ruvennu huolehtimaan liikkuvuudesta, treenannu kevyemmin ja enemmän määrää, ja välttänyt rajuja liikkeitä, kuten hyppyjä.

Pitkät sarjat erityyppisiä kyykkyjä pelkkä keppi painona tekee hyvää. Yhden jalan kyykkyjä voi vaikeuttaa tekemällä niitä tasapainolaudan kanssa. Tärkeintä on kuitenkin välttää polvea rasittavia liikkeitä esim. 2-3 kuukautta. Fysioterapeutit sanoo aina, että voi treenata kivun sallimissa rajoissa, mutta kokemus on osoittanut, että tätä neuvoa EI kannata noudattaa.

02.05.2003 07:23

akonan

akonan
breathing is optional

"Kalaöljy... hmm.. riittääkö, kun otan joka päivä yhden kalanmaksaöljykapselin ?"

Ota enemmän, ellei kyseessä ole luumun kokoinen mega-kapseli ;) Purkista löytynee ihan pätevä annostus.

02.05.2003 10:51Kalaöljy

jk2

jk2

Itse öljystä saa edullisemmin suuremman määrän "tehoainetta" kuin kapseleista. Teelusikallisessa on ~4-5 grammaa öljyä, josta 1/3 EPA/DHA:ta. Noissa kapselimuotoisissa on yleensä gramma yhteensä öljyä eli melko paljon vähemmän jos ottaa ohjeen mukaan.

Tämä siis jos meinaa jotain shokkikuuria kalaöljyllä tehdä. 250 ml puteli Mölleriä maksaa jotain 17 euroa, eikä tarvi miettiä tuleeko liikaa A-vitamiinia (niinkuin kalanmaksaöljykapseleilla). 5 gr päiväannoksella pullo kestää melkein 2 kk, kun yleensä kapselit kuukauden. (Möllerit maksaa jonkin 13€ / 60 kapselia).

Selkä ja lantio varmaan vaikuttaa polviinkin, kun se koko jalan liikerata riippuu lonkista. Esim. IT-jännehän lähtee ylhäältä lonkasta ja vaikuttaa polveen ja lumpioon.

02.05.2003 11:28

Fox

Fox

Mulla on aikanaan mennyt mäsäksi nivelkierukka ja eturistisiteet polvesta. Sain ohjeeksi tehdä reiden ojennusta ja pitäisi välttää polvea kuormittavia lajeja kuten juoksua jne...

Teen noita reiden ojennuksia (+askelkyykkyä, prässiä) salilla. Juoksemista harrastan polvivaivasta huolimatta: jos polvi kipuilee, pidän lepoa polvea rasittavasta liikunnasta. Eli pyöräily, uinti tms... ois polven kannalta parempaa, kuin lenkkeily, missä koko vartalon paino tulee polven päälle.

10.06.2011 16:17

Juha_H

Fox kirjoitti: Mulla on aikanaan mennyt mäsäksi nivelkierukka ja eturistisiteet polvesta. Sain ohjeeksi tehdä reiden ojennusta ja pitäisi välttää polvea kuormittavia lajeja kuten juoksua jne...

Moi,
Onko nivelkierukkasi poistettu, silloin kun se hajosi? Jos suurin osa nivelkierukastasi on poissa, niin kannattaa varoa iskuja aiheuttavaa liikuntaa, koska se edistää polven nivelrikkoa. Eli lajit, joissa ei tule iskuja ovat hyviä polvelle.

10.06.2011 16:19

Juha_H

Tiesittekö muuten, että poistettu nivelkierukka korjataan nykyään siirteellä. Tässä juttua nivelkierukan korjaamisesta implantilla -> http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/100715-polven-nivelkierukan-korjaus-siirteellae/

16.09.2011 16:12

Eriko
Ei se siitä

Hei vaan hei!

Mulla on teininä leikattu polvet tähystyksessä. Kierukoita kaavittiin vähän pois, ristisiteet katkaistiin ja löysättiin, polven etupuolelle kuuluva poimukalvo, joka oli mennyt polven sisään, poistettiin.

Leikkauksen jälkeen polveni ovat olleet mitä loistavimmassa kunnossa koko elämän (nyt 26), KUNNES:

Olen viime aikoina tehnyt paljon salitreeniä ja näin jo ennestään isot reisilihakseni ovat kasvaneet kovasti. Varsinkin takareisi.

Viikko sitten huomasin sählyssä, että nyt sit

16.09.2011 16:14

Eriko
Ei se siitä

ten sattuu polveen ja kovaa. Säikähdin vähän, kun noi polvet on suurin piirtein ainut kohta joka EI renkkaa.

Noh, otin itseäni niskasta kiinni ja venyttelin takareisiä viikon verran. Siitä se tuntui olevan kiinni. Etureidet mulla ei oo koskaan olleet kireet, joten niistä en tiedä. Olen myös hieronut polvia liikuttelemalla lumpiota edessuntaas. Näin ne leikkauksesta ym. jääneet "hiput", jotka siellä polvissa rouskuu, menee sopiville paikoilleen. Tämä auttaa ainakin mulla. Lisäksi kylmähoitoa ni

16.09.2011 16:16

Eriko
Ei se siitä

ille pienille polvenympäryslihaksille.

Eikä mielestäni kierukattomillakaan ole syytä varoa iskuliikuntaa. Lihakset vaan pitää olla pitämässä se polvi kondiksessa. Iskuliikunta auttaa lykkäämään osteoboroosia, joten sitä harrastakaamme. Mutta muistakaa nyt hyvät ihmiset, että vaikka ne ylävartalon lihakset on komeita, niin alavartalo sitä treeniä enemmän tarvii, sen kannalta, kuinka vanhaksi asti meinaa liikkua itsenäisesti!!

06.02.2012 20:27

Liida

Liida

Mua juuri käskettiin vahvistaa niitä pieniä lihaksia polvien ympärillä, toimii kokonaisuus paremmin kun ne on kondiksessa. Oma ongelma on juuri tuo pieni lihas polven sisäsyrjässä. Eli kohtuu pienillä painoilla samalla laitteella millä treenataan etureisiä. Yksi jalka kerrallaan niin, että jalkaterä on käännettynä ulospäin. Kyykyt parantuneet huomattavasti kun tuo lihas ei anna enää "periksi" niin, että polvet kääntyvät sisäkiertoon.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ennen minulla oli todella pahoja alaselkä kipuja(ihan yläasteelta lähtien) Fysioterapeutti sanoi, että astun jaloilla sisäkiertoon ja kun tuon korjasin ei ole selkäkään enää vaivannut.

07.02.2012 17:59Kevyttä reisijumppaa usein

sade666

Aloitin juoksutreenit pitkästä aikaa, ja polvia hiukan tuppasi vihlomaan outo liike. Vahvistin niitä sekä lonkkaa tukevia lihaksia tekemällä yhden jalan kyykkyjä ja jalan sivunostoja JOKA IKINEN PÄIVÄ. Ensin 10 molemmin puolin, sitten joka viikko yksi lisää. Vaikka työpaikalla.

Kahden kuukauden kuluttua etureisiin oli polvien päälle kasvanut munanpuolikkaan kokoinen patti. Mutta eipä vihlo polvet eikä lonksu lonkat :)

Sitten vaihdoinkin liikkeitä enempi pakarapuolelle.

Sinun täytyy olla kirjautuneena sisään jättääksesi vastauksen.

Tilaa keho.net uutiskirje

Kokoamme uutiskirjeeseen parhaat palat kätevinä linkkeinä.

Kirjaudu sisään

Muista kirjautumiseni tältä koneelta

Ei tunnusta? Rekisteröidy! Unohtuiko salasana? Tilaa uusi!

Monta syytä liittyä jäseneksi

Artikkelit
Artikkeleita, tutkimuksia, henkilöesittelyitä, vinkkejä...
Linkit
Ravintoon, harjoitteluun ja hyvinvointiin liittyvät ajankohtaiset linkit
Ravinto
Ilmainen ravintoainelaskuri. Seuraa mitä syöt ja saa ideoita keho.netin reseptiarkistosta!
Keskustelu
Laadukasta ja asiallista keskustelua hyvinvoinnista.
Uutiskirje
Kokoamme uutiskirjeeseen parhaat palat kätevinä linkkeinä.

Keho.net haku